utorok 23. júna 2015

Jahodový koláč s crème patissière (patisserie)


No, hanba mi, ale ten krém som donedávna ešte neochutnala. A poviem vám, že som asi o nič neprišla :D Všade ho síce vychvaľujú, ale ja som si stále myslela, že je to len vytunený puding. A on to skutočne je vytunený puding. Popravde, žĺtkové krémy ako napr. crème brulée, crème caramel a pod veľmi nemusím, ja tam totiž stále cítim vaječnú pachuť. Paradoxne krémy, v ktorých figurujú žĺtka/vajíčka nastudeno, ako tiramisu alebo mousse mám oveľa radšej, tam tá vajíčková aróma až taká výrazná nie je. Ale samozrejme, 100 ľudí, 100 chutí a ak vám žĺtkové krémy chutia, tak na tomto si určite zgustnete :)



Ingrediencie:

na cesto - klasické krehké, pozri napr. tu 

na krém:

250 ml mlieka
50 g cukru
1/2 vanilkového lusku
75 g žĺtkov (cca 5 ks)
18 g škrobu

2 čokolády podľa chuti - ja som použila mliečnu a Milku Oreo

jahody alebo iné ovocie na ozdobu

Krému bolo opticky dosť málo, preto vo väčšine receptov je uvádzaná receptúra z 500 ml mlieka. Na tento koláč ale stačil akurát.


Postup:

1. Pripravíme si cesto, zabalíme do fólie a necháme chladiť aspoň hodinu. Potom vyvaľkáme, vystelieme formu buď papierom na pečenie alebo vytrieme maslom a pomocou valčeka preložíme cesto. Upečieme jemne dozlatista pri 170°C cca 20 minút.

2. Mlieko, vydlabané zrniečka z lusku, prázdny lusk a 25 g cukru dáme najskôr pomaly zohrievať, potom vyberieme lusk a necháme zovrieť. Medzitým vyšľaháme žĺtky so zvyšným cukrom a pridáme škrob. Cca 1/3 mlieka nalejeme do žĺtkov, poriadne premiešame a nalejeme ku zvyšnému mlieku. Za stáleho miešania uvaríme krém, ktorý hneď prelejeme do inej nádoby a tesne prikryjeme potravinárskou fóliou. Necháme vychladnúť.

3. Upečený korpus natrieme jahodovým džemom a polejeme roztopenou čokoládou. Keď čokoláda stuhne, navrstvíme krém, ozdobíme ovocím a nastrúhanou alebo nalámanou čokoládou. Dáme do chladničky. Podávať môžeme so šľahačkou.

Dobrú chuť! :)


9 komentárov:

  1. Mňam. Vypadá báječně a ta fotka je parádní :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Mňam. Vypadá báječně a ta fotka je parádní :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Mňam. Vypadá báječně a ta fotka je parádní :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Vypadá lákavě! Ty Tvoje dezerty nemají chybu:-)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. OMG OMG Margaretka a její neskutečné laskominy!!! Ale že mi to chybělo :-D, to slintání u Tvého blogu před obědem....Já teda taky zrovna nemusím créme bruléé a spol, možná jsem nenarazila na nějaké dokonalé, nevím....ovšem pěny a tiramisu? Hrňte to do mě lopatou :-D...Ale od Tebe bych si dala klidně i ovesnou kaši :-*

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár, veľmi sa z nich teším :)