streda 11. februára 2015

Šišky alias koblihy, tenkrát poprvé :)


Tak, a zase prichádzam s niečím sladkým a nezdravým (sa čudujem, že ma tu za to ešte žiaden anonym nesprdol). No, ale čo som mala robiť, keď môj muž ma už asi mesiac prosil, aby som mu "upekla koblihy". Darmo som mu ja hovorila, že som to v živote nerobila a že sa mi podaria maximálne nejaké nenakysnuté papuče. Nakoniec som sa dala ukecať, našla si recept od Apetitu a dala sa do práce. A výsledok naozaj stál zato, podarili sa mi krásne voňavé a chutné guličky (ako sa u nás na východe hovorí, krepľe), za ktorými sa len zaprášilo (to ten práškový cukor).



Na prípravu potrebujeme (na cca 20 ks):

500 g múky - podľa receptu hladkej alebo polohrubej, ja som použila cca 300 g polohrubej a 200 g hladkej špaldovej
40 g trstinového cukru
40 g masla
4 žĺtky - dôležité, fakt nedávať celé vajcia
30 g droždia (ja som dala 1 sušené)
3 lyžice rumu
250 ml vlažného mlieka alebo smotany
štipka soli
nastrúhaná kôra z 1 citróna - ja som dala z celého, a bolo ju dooosť cítiť, nabudúce by som dala max z polovice
1 lyžička vanilkového extraktu alebo vanilkový cukor
cca 250 ml oleja na smaženie (nejakého menej aromatického, takže nie virgin olivový a pod :)
nejaký dobrý lekvár alebo džem na plnenie, môže byť aj nutella 
práškový cukor - pomlela som si trstinový s vanilkou

Postup:

1. Do cca 100 ml vlažného mlieka pridáme lyžicu cukru a múky a rozmiešame v ňom droždie. Necháme 15 min na teplom mieste, napr. na radiátore kysnúť.

2. Medzitým si vymiešame maslo s cukrom a vanilkovým cukrom (extraktom) do peny. Postupne primiešavame žĺtky, rum, citrónovú kôru, nakysnuté droždie, zvyšnú múku so soľou a zvyšné vlažné mlieko. Vypracujeme cesto, ktoré je dosť tekuté (nezľaknite sa) a dáme na teplé miesto asi hodinu kysnúť.

3. Na fakt dobre pomúčenú dosku cesto vylejeme, pomúčime a vyvaľkáme na hrúbku asi 1cm. Pohárom vykrajujeme kolieska, teda polovicu koliesok iba naznačíme a polovicu vykrojíme. Vykrajujeme tesne pri sebe, aby nebolo veľa odpadu (ten môžeme znovu premiesiť a ešte zopár koliesok vykrojiť). Na naznačené kolieska dáme do prostriedku lekvár, prikryjeme vykrojenými kolieskami, okraje dobre popritláčame a ešte raz pohárom vykrojíme, okraje tak budú pekne rovné a pri smažení sa neotvoria. Necháme ešte tak 15 minút dokysnúť.

4. Do menšieho vysokého kastróla dáme olej, necháme ho dobre rozpáliť a smažíme po 3-4 ks, 2-3 minúty z každej strany pekne dozlatista. Opatrne vyberieme a na kuchynských obrúskoch odsajeme prebytočný olej. Pred podávaním pocukrujeme. Ak nám nevadí totálna kalorická bomba, môžeme ešte ozobiť šľahačkou či ovocím :)

Dobrú chuť! :)


8 komentárov:

  1. Mňaaaam! Si šikovnica, krásne sa podarili! Ja som už robila 3x, trosku iný recept. Pre mňa vrchol kuchárskeho umenia bol, keď som spravila buchty na pare :-) To som bola hrdá, že sa podarili.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Juli, vidíš to, buchty na pare som tiež ešte nerobila, na toto bol expert môj ocko... takže už viem, aká bude moja ďalšia méta :))

      Odstrániť
  2. maaam, receptik odkladam skusim vyskusat...este som to tiez nikdy nerobila :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :)) ďakujem... inak nechápem, čoho som sa tak obávala, fakt na tom nič nie je :)

      Odstrániť
  3. Odpovede
    1. Ďakujem, som sa tešila ako malé decko, že sa podarili :))

      Odstrániť
  4. Vypadají nádherně, hned bych si jednu dala, nebo dvě :-)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár, veľmi sa z nich teším :)