utorok, 8. júla 2014

Marhuľový koláč - rýchly aj pre nešiky


Ahojte moji milí :) máme tu letnú ovocnú sezónu, marhule veselo padajú zo stromov a škoda je nechať ich len tak hniť na zemi. Ak máte zrelé a sladké marhule a neviete čo s nimi, skúste tento koláč. Zvládne ho ľavou zadnou aj malé dieťa. Základ je krehké cesto (shortcrust pastry) ako napr. u jablkového koláča. Dá sa už bežne kúpiť v obchodoch, ak si naňho netrúfate alebo sa vám ho proste nechce vyrábať (ale domáce je domáce).





Čo budeme potrebovať?

na cesto:

200 g múky - akej máte, ja som dala polohrubú celozrnnú pšeničnú
100 g studeného masla
3 lyžice trstinového cukru
1 vajce
štipku soli
1 lyžičku prášku do pečiva alebo sódy
(môžete/nemusíte do cesta pridať mleté orechy)

na náplň:
marhule - cca 15 ks, podľa veľkosti formy
šťava z 1/2 citróna
1-2 lyžice agávového/javorového sirupu
vanilkový extrakt
1-2 lyžice trstinového cukru
plátky masla, cca 50 g

na povrch (nepovinná, ale o to chutnejšia bodka na záver):
2 lyžice rumu
2 lyžice marhuľového džemu
plátok masla


Postup:

1. Suroviny na cesto zmiešame rukou a dáme na chvíľu do chladničky (ja som nechala asi 10 minút, nechcelo sa mi čakať pol hodiny).

2. Marhule umyjeme, nakrájame na mesiačiky (cca šestinky), v mise pokvapkáme citrónovou šťavou, pridáme 1 lyžičku vanilkového extraktu a 1-2 lyžice agávového sirupu.

3. Zapekaciu misu vyložíme papierom na pečenie a rukou do nej natlačíme cesto (nechcelo sa mi vaľkať). Cesto môžeme/nemusíme posypať mletými orechami alebo strúhankou, aby koláč nebol rozmočený, ak sú marhule príliš šťavnaté.

4. Na cesto poukladáme marhule, povrch posypeme lyžicou trstinového cukru (aby skaramelizoval) a prihodíme zopár plátkov masla. Pečieme cca 40 minút pri 180°C. Povrch by mal byť zlatistý a okraje nie úplne spečené :)

5. Ešte horúci koláč potrieme horúcou omáčkou, ktorú pripravíme zmiešaním džemu, rumu a masla v kastróliku. Koláč necháme vychladnúť na mriežke.


No mám sa ja na MD zle? :D

Dobrú chuť! :)

6 komentárov:

  1. Booože Leni, aj my máme takého medveďa vyhrávajúceho :-D Takéto cesto je ako droga, celá rodina fičíme na takých koláčoch. Úžasne chutné a kalorické. Najradšej ho máme jablkový a jahodový. Len mi rob chute, dnes sme sa o vyžieraní chladničky bavili a ty takýto podraz na mňa :-*

    OdpovedaťOdstrániť
  2. marhulami sa uspesne napchavam uz nejaky cas a zatial som sa neprejedla, je to uzasne ovocie.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Mňam, to vypadá krásně. Mám tu meruňky, tak s nimi taky něco upeču. (Jsou kupované v obchodě a chuť nic moc, jinak bych je snědla jen tak... :D )

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ďakujem babule, koláčik bol taký dobrý, že sa za ním len zaprášilo :D Joj ale nemala by som toľko vypekať, lebo takto nikdy neschudnem :D

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár, veľmi sa z nich teším :)