utorok, 22. apríla 2014

Na čom si v poslednom čase pochutnávam alebo frammenti della mia cucina :)


POZOR POZOR - SPOILER ALERT! Tento príspevok bude len a len o jedle a dobrotách, na ktorých sme si doma pochutnávali a pochutnávame, takže kto nechce slintať, nech ďalej nečíta :) Kto však rád tipy na nejaké (možno nové) dobroty, nech sa páči ďalej :)

Tip na syr - Lučina Salátová

Ak máte radi klasickú Lučinu a balkánsky syr, tak šalátová Lučina je pre vás to pravé. Ešte ste ju neskúsili a radi si pridávate do šalátov syr? Tak určite vyskúšajte. Mne osobne viac chutí tá jemne slaná, v bylinkovej z mne neznámeho dôvodu cítim sušený kôpor - nie že by som kôpor nemala rada, ale mala by tam byť bazalka a majoránka, hm :)





Rastlinné nápoje - náhrady mlieka

Mlieko som nikdy nemala rada. Čisté mlieko nevypijem, je to moja nočná mora už od škôlky, kde nás nútili piť prevarené mlieko s kožkou... brrrr :)) Používam ho jedine pri varení a pečení, a SAMOZREJME trošku do kávy - cappuccino, macchiato či caffè latte to si ja veru dám :) Na pitie však uprednostňujem rastlinné náhrady mlieka, či už sójové, ryžové, mandľové, orechové, ovsené... Sú z nich skvelé koktaily, smoothies a dajú sa použiť napr. aj na prípravu kaší, pudingov, či pri pečení do cesta... Najradšej mám nápoje od Alnatury a tiež Alpro.




Dali by ste si čokoládu?

Priznám sa úprimne, horkú čokoládu veľmi nemusím. Síce sa všade rieši, aká je zdravá a čím väčší obsah kakaa, tým lepšie, ale... keď mne oveľa viac chutí mliečna! Taká Ritter Sport, s mandľami napr... hm... :D Ak už si mám dať horkú čokoládu, tak Lindtky sú vždy dobrá voľba. A skúsili ste tú s morskou soľou? Nie nebojte sa, nie je slaná. Viete o tom, že aj do dezertov by sa mala k čokoláde pridávať štipka soli, pretože zvýrazňuje chuť čokolády? V tejto čokoláde natrafíte kde-tu na nejaké zrniečko soli a je to fakt paráda! 




Podarilo sa mi upiecť moje prvé makrónky!

A boli naozaj výborné! Nabudúce musím ešte popracovať na tom, aby nemali špičky, ale hladký povrch. To bola ale ich jediná chybička na kráse - trochu bradavkoidný výzor. Bohužiaľ, zlepované sa mi ich odfotiť nepodarilo (plnila som čokoládovo-nutellovou ganache), pretože som ich niesla do práce obľúbeným kolegom na rozlúčku pred nástupom na materskú dovolenku a tam sa zjedli rýchlosťou blesku! Tak aspoň takáto fotka "škrupiniek":




A čo som dostala na oplátku?

Takúto krásnu - margarétkovú tortičku. Tématicky veľmi vhodnú, pretože Margaréta (na SK je to kvietok - česky kopretina, meno Margaréta  - v ČR Markéta, latinsky margerita znamená perla) nie je len môj nickname na blogu, ale aj meno, ktoré sme vybrali pre našu dcérku :) Dievčatám týmto ešte raz veľmi pekne ďakujem, aj za ostatné darčeky! :)




Obľúbené jedlo v poslednom čase

Šaláty. Jednoznačne. Okrem polievok, cestovín a rôznych zeleninových toastíkov sú to šaláty. Napr. tento: orestované tofu na olivovom oleji, cibuli a cesnaku (dochutené korením - kurkukma, červ. paprika, koriander, rasca, soľ...), mozzarella, paradajky, rukola, červené hrozno, zelená cibuľka, olivový olej, balsamico. Nikdy som nebola veľmi mäsový typ a teraz v tehotenstve sa musím do mäsa doslova nútiť. Zato tofu zbožňujem! (len dúfam, že nie je z GMO sóje).




Čo som piekla na Veľkú noc

Keďže som cca týždeň pred termínom pôrodu, na nejaké veľké vypekanie, ale ani výzdobu či upratovanie som nemala chuť ani energiu. Pre návštevu som upiekla tieto naozaj jednoduché cupcakes - pôvodne mali byť zdobené čokoládovými vajíčkami, ale kto by bol povedal, že v sobotu pred Veľkou nocou nebude po čoko vajíčkach v obchodoch (Lidl, Albert) ani stopa? :-O Takže staré dobré Lentilky prišli vhod. Cesto som odkukala z aprílového Apetitu str. 97 (kuriatkové muffiny z bielej čokolády:

250 g masla
250 g bielej čokolády
220 ml vody (ja som dala mlieko)
450 g polohrubej múky
1/2 lyžičky bezsulfátového prášku do pečiva
330 g trstinového cukru
štipka soli
1 lyžička vanilkového extraktu
2 vajcia

Maslo s bielou čokoládou som za stáleho miešania rozpustila v mlieku. Priliala som do misky k suchým prísadám a nakoniec primiešala 2 zvlášť vyšľahané vajíčka. Naplnila som muffinové košíčky vo forme a piekla 25 minút pri 180°C. Mega jednoduché. Vyšlo mi z toho 26 ks, takže pre menej ľudí by stačila aj polovičná dávka.

Na ozdobenie som použila:

200 ml šľahačkovej smotany
200 g čokolády
trošku cukru (podľa toho, aké to chcete mať sladké)
1 mascarpone 250 g

Smotanu som zohriala tesne pod bod varu, odstavila, nasypala do nej nalámanú čokoládu a vymiešala ganache. Nechala som to vychladnúť a následne stuhnúť v chladničke. Nakoniec som primiešala mascarpone.




Moje najobľúbenejšie jarné suroviny

Asi nikoho neprekvapím, ale sú to: špargľa, medvedí cesnak a špenát :)




A ešte jeden tip, ktorý možno poznáte - ak máte radi Nutellu, a radi by ste skúsili niečo s identickým zložením a chuťou, ale za oveľa priaznivejšiu (cca polovičnú) cenu, tak odporúčam Choco nussa z Lidlu. Mňam!




Dobrú chuť k vašim dobrotám :)


20 komentárov:

  1. všechny tyto suroviny mám taky hrozně ráda. jediný medvědí česnek jsem ještě neochutnala...slaná čoko je výborná, salát a makronky se ti moc povedly, bude makronkový recept? ˇˇ

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jee, to som rada Terezka, že sa zhodneme, už som si viackrát všimla, že máme podobné chute :) Ak máš rada zelenú cibuľku a pažítku, MC ti bude určite chutiť :)

      Odstrániť
  2. Všetko, čo tu máš patrí medzi moje naj suroviny..:) Fóbia z "kožky" na mlieku je mi dobre známa.. Veľmi by si ma potešila receptom na makrónky, aj my sme ich robili - zle, nedobre..:D Chuť výborná, vzhľad hrozný.. Neplánuješ niekedy?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Adi :D makrónky sú veľmi nevyspytateľné, takže uvidím, ako dopadne druhý pokus :) Ak sa recept osvedčí, určite si ho nenechám pre seba :)

      Odstrániť
  3. tie Luciny su aj u nas oblubene, hlavne syn ich ma rad.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. ježiš to pečení, no mňam, nádhera! alpro nápoje mám taky moc ráda, i když si ráda dám i normální mléko (ale jenom studené do müsli, teplé brr), nejradši mám asi mandlové a čoko-sóju :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujeeem pekne, inak tie cupcakes sú fakt brutálne rýchlo hotové, akurát na ten krém treba trošku dlhšie čakať. A že sú tie "mlieka" super, mandľové aj ja zbožňujem :)

      Odstrániť
  5. Salaty mam tiez velmi rada, aj Lucinu hlavne natierky,,, no a k mlieko tiez nemusim, nahradzam ho tiez ryzovym napojom bud z Dmky alebo aj v Kauflande ho dostat :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Lučina je proste fajnotka :) kedysi som bývala v BA vedľa Kauflandu, dali sa tam nájsť fakt super veci, teraz ho máme dosť od ruky, takže tam veľmi nechodíme.

      Odstrániť
  6. I přes Tvé varování Margi jsem se s chutí začetla, protože Ty jsi gurmán a máme snad naprosto totožné chutě nebo co :)....takže jakýkoliv tip na mňamky od Tebe vítám!!! A navíc zrovna obědvám, tak si neslintám do klávesnice....teda až na jednu vyjímku - prosím prosím teleportovat po obědě Tvůj dezert s lentilkama ježííííš ty cupcaky vypadají famózně......!!!!!!!!
    A prosím kam chodíš na šparglu? Už mi udělala Enka chutě, že vařila šparglovou polívku, tak chci taky něco zkusit....
    A ten Margaretkový dort je překrásnýýý, nepekla ho náhodou Julča? :-D....Tak se holky držte a dejte vědět až se Tvoje malá Margi vyklube na svět - přeju jí strašně moc zdraví a štěstí do života - stejně jako její mamince!!!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno áno Marci, tvoje chute sú aj moje chute :D Ešteže si vystihla ten správny okamih a nemusela sa trápiť slintaním :) ja som tak minule slintala nad tvojimi hnedáčikovými muffinmi :) Špargľu sme kúpili v Lidli, tá zelená je italiana a biela je moja najobľúbenejšia záhorácka z Veľkých Levárov, mávajú ju aj v Albertovi. Teraz sú také akurát, jemné, chrumkavé a nie príliš tlusté. Dort piekla kámoškina maminka.. no raz mi snáď aj Juli nejaký upečie, to by som bola fakt happy :) Ďakujeme pekne, držíme sa a určite dám vedieť, to sa neboj! :)

      Odstrániť
    2. Zlatíčko díky Tobě to dnes z práce beru přes Lídl :-), díky za úžasné tipy, už tady na liště na mě mrkají smoothie a na to mám chuť taky, jdu číst :-) - no tak je před obědem no :-D.....a jsem ráda, že i Tobě přijdou vhod mé "chuťky". Krásný den!!!

      Odstrániť
    3. Juu, tak teda dúfam, že aj u vás budú mať :) hlavne dobre pozeraj, či nemá špargľa plesnivé konce a zvädnuté hlavičky. Ja ďakujem za pochvalu a jasnééé, že rada očumujem tvoje recepty :))

      Odstrániť
  7. Dort je nádherný! já sice poslední dobou dortů měla až až, ale tenhle bych si taky moc ráda dala :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tortička bola naozaj super, svieža plnka a ozdoby boli všetky z marcipánu, mňam :)

      Odstrániť
  8. lucinu salatovu jemne slanu sme mali dnes na veceru v salate (little gem, redkovka, paprika, uhorka + zalievka z olivoveho oleja a balzamika), k tomu cerstvu tmavu bagetku, mnam :)

    uzivaj si dobroty, kym mozes, ja som kvoli dojceniu na diete (syn mal nejake kozne problemy), nemozem cokoladu, kakao, vajce, orechy a oriesky ani paradajky :(

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mňam, aj tvoj šalát bol určite výborný :) No veru, uvidíme, čo bude "po", ale tá čokoláda a oriešky by ma teda naštvali... a paradajky ani nehovorím! :( Tak snáď ti to postupne prejde a v lete bude lepšie! Držím palce.

      Odstrániť
  9. Nádhera, střípky z Tvoji kuchuně nemají chybu. Všechno vypadá prudce jedle a já bych se s chutí zakousla. Lučinu salátovou mám ráda a občas nepohrnu ani klasickým balkánem.
    Krásné jméno pro dcerku jste vybrali:-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem tutto, užívam si, kým sa dá :) Ešte si dopriavam aj všetky nadúvacie potraviny, lebo už čoskoro to nepôjde. Jasne, balkán je tiež fajn, a taká pravá feta, hmmm :) Ďakujeme, meno sme ani nevyberali, ono k nám prišlo samo :)

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár, veľmi sa z nich teším :)