piatok, 27. decembra 2013

Vianočno-novoročná kapustnica


Viem, že je v podstate už po Vianociach, ale Nový rok je pred nami a dobrá kapustnica príde vždy vhod :) Dúfam, že si ešte stále užívate voľné dni v príjemnej spoločnosti a v domácej rodinnej pohodičke. Ja som svoje Vianoce strávila s chorobou v posteli a ešte stále nie som celkom fit, ale čo už, choroba si zrejme nevyberá a tak som sa k vareniu kapustnice dostala až teraz. Ale Štedrý večer som si napriek tomu užila (aj som nejakú tú chuť a vôňu cítila) a Ježiško na mňa tiež nezabudol (asi som bola tohto roku fakt dobrá!). Je známe, že kapustnica čím je staršia, tým je lepšia, tak snáď vydrží ešte do Nového roku :)

Kapustnicu varievali u nás vždy moji rodičia, ale tento rok som na to ostala sama podľa mamkinho receptu a musím povedať, že sa mi vážne vydarila, dokonca aj partner chválil. 
Tu je recept:




Potrebujeme:

2 balíčky kyslej kapusty (ja som použila Efko)
veľkú cibuľu
olej
hrsť sušených húb, najlepšie hríbov
hrsť sušených sliviek (bez kôstiek a umytých)
1 nožičku dobrej klobásy
1 mrkvu, 1 petržlen, kus zeleru
zo 6 strúčikov cesnaku
korenie: bobkový list, rasca, celé čierne korenie, paprika, chilli, kurkuma, bio polievkové korenie a samozrejme soľ
špaldová múka+maslo na zapraženie


Postup:

1. Na oleji speníme nakrájanú cibuľu a pridáme kapustu. Vhodíme aspoň 6 bobkových listov, celú aj mletú rascu (tak lyžicu z každej), zo 10-15 guličiek čierneho alebo farebného korenia (nepočítala som ich :) a premiešame. Pridáme najemno nastrúhanú mrkvu, zeler a petržlen. Znovu premiešame a chvíľku spolu dusíme.

2. Pridáme sušené slivky, huby (predtým aspoň na polhodinu namočené v studenej vode a do kapustnice ich vlejeme aj s tou vodou) a zalejeme vodou, podľa toho, akú chceme kapustnicu hustú. Ja osobne mám rada stredne hustú, čiže nie len samú kapustu, ale aj nejakú tú polievku. Povaríme 15-20 minút a pridáme klobásu, buď vcelku alebo nakrájanú na kolieska. Niekto má rád klobásy viac, tak si kľudne pridajte podľa svojej chuti, ja nie som veľmi mäsová a momentálne v tehotenstve som takmer vegetarián :)) Prihodíme aj celé strúčiky cesnaku.

3. Môžeme dochutiť ďalším korením - ja som pridala červenú papriku, kurkumu, trošku Alnatura "vegety", trošku chilli a mletého čierneho korenia. Solíme až keď sa klobása trochu povarí, pretože kapusta aj klobása môžu byť dosť slané.

4. Varíme cca 1-1,5 hodiny na miernom plameni (ako mám nazvať mierny plameň, keď mám indukčný sporák? Každopádne som varila na č.3 :))

5. Úplne na koniec som urobila zápražku z 2 lyžíc špaldovej múky a 2 lyžíc masla a nechala prevrieť. Tento krok nie je povinný, ale kapustnica bude vo finále krásne krémová a maslo jej dodá jemnejšiu chuť.

 


Tak dobrú chuť, krásneho Silvestra a šťastný Nový rok prajem, vykročte doňho tou správnou nohou, nech je to už ktorákoľvek :)



17 komentárov:

  1. Naozaj od domu k domu, od rodiny k rodine sa kapustnica varí inak. Tento rok som napr.prvý krát dala do kapustnice sušené slivky ale robila to tak aj moja maminka len ja som akosi na to pozabudla :) Ja dávam vyvariť aj údené a sviež mäsko a vôbec nedávam zeleninu, nedochucujem ani nezahusťujem. A keď som bola malá, maminka nám do nej pridávala aj kyslú smotanu aby nás menej štípala a tak to jedáva aj dnes moja polovička :) Ale to je dobre, že sú recepty na kapustnicu také rozmanité, osobne si myslím, že kyslá kapusta s hríbami sú v akejkoľvek podobe veľmi chutné :) Krásny nový rok aj tebe! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veru veru, receptov je xy, mne chutí práve takáto so zeleninkou a korením, my sme niekedy doma dávali aj zeleninu nakrájanú na kocky, aj zemiaky, smotanu atď atď. Aj s údeným mäsom mi chutila. Každopádne nech žije kapustnica, je to predsa dobrota a slovenská tradícia, takže na sviatky nesmie chýbať. Ďakujem pekne za prianie :) Aaaa veď ty už nie si La Bionda, ale La Mora :)

      Odstrániť
    2. haha vidíš, mala by som zmeniť nick :) si všímavá :)

      Odstrániť
  2. zrovna som išla vygoogliť nejaký recept na kapustnicu, takže telepatia funguje:-)) ja ju idem tiež robiť po prvý krát, tak vyskúšam tvoj recept, dúfam, že bude chutiť aj nám. Ďakujem za inšpiráciu..... a idem si napísať zoznam potrebných surovín:-)))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Wow, tak nech sa vydarí a nech chutí :)) Inak klobásu som mala maďarskú čabajku, bo ja inú nezjem :)

      Odstrániť
    2. Margarétka, tak ti musím s potešením oznámiť, že kapustnica navarená podľa tvojho receptu zožala úspech, veľmi pekne ďakujem, ukladám si ju do receptára:-)) Prajem ti nádherný Nový rok, veľa veľa zdravia a hlavne - rýchly a bezbolestný pôrod:-)) Všetko naj celej rodinke, buďte šťastní:-))

      Odstrániť
    3. Ďakujeme krásne Jani, veľmi si to vážim! Aj tebe všetko naj naj v novom roku.. a teší ma, že chutilo! :)

      Odstrániť
  3. Krásně to vypadá a ještě lépe to muselo chutnat! :). Snad už je Ti lépe, mi před Vánoci onemocněla maminka a byla i v nemocnici (měla škaredý obličejový opar a hrozně jí to oteklo), ale naštěstí to bylo rychle v pořádku a na Vánoce byla doma. Zdraví je fakt nejdůležitější, takže Ti ho do nového roku přeju nejméně tunu! A ať vše dobře dopadne s miminkem ;-).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Páji, dúfam, že maminka už nemá po opare ani stopy a všetko je OK :) A ďakujem z celého srdca, aj tebe veľa zdravíčka a všetkého dobrého prajem! :)

      Odstrániť
  4. No vypadá luxusně a sbíhají se mi na ni sliny i teď v noci!!! Dělám ji podobně i se švestkama, to mě naučila moje mamka, ale nikdy jsem do zelňačky nedávala houby. Moc ráda vyzkouším. Díky!
    Štastný rok 2014 i Tobě a Tvým blízkým!!!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aaaa, napísala som odpoveď a neodoslalo sa mi to, vrrrr! Zuzi, každopádne huby skús, krásne ju prevoňajú. A šťastný Nový rok, ako aj celý rok 2014 Ti prajem! :) ♥

      Odstrániť
  5. Ja skrátka milujem kapustnicu... Doma ju robíme skutočne len 2-krát do roka a to na Vianoce a na Silvestra. Mamka hovorí, že keby sme ju jedli častejšie, nevedeli by sme sa na ňu počas Vianoc tešiť a ani by nám tak veľmi nechutila. A myslím si, že moja mamka má pravdu.. Veď je to predsa MAMKA :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Zuzi, aj u nás je to tak. Ja som ju nemala extra rada, oveľa radšej mám boršč, ale posledné roky mi zachutila. A dnes som pre veľký úspech varila už druhý hrniec :D

      Odstrániť
  6. Pridavam sa k milovnikom kapustnice! Vyborna je na rozne sposoby, ale u nas nas sa v nej vari vzdy udene, stiplava klobasa a hriby, zeleninu a slivky nedavame, ale aj s tym to moze byt vyborne. Ja kapustnicu jedavam viac krat do roka, ci uz doma alebo v nejakej tej kolibe, kapusta je zdrava :))) Aj tebe Margaretka vsetko dobre v novom roku prajem, nech si zdrava a spokojna:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. U nás sa takáto kapustnica je iba cez Vianoce, cez rok sa tiež občas jedia kapustové polievky, ale iné. Mňam taká dobrá domáca kapusta zo suda :)) Bashi moja milá, aj tebe všetko dobré v novom roku prajem! :)*

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár, veľmi sa z nich teším :)