nedeľa, 25. augusta 2013

Marhuľový koláč


Marhuľová sezóna vrcholí, niekto zavára, niekto džemuje a niekto koláčuje. Ja nezaváram ani nedžemujem (na toto som fakt lemra, avšak nikdy nehovor nikdy), ale koláč si upečiem vždy rada. Recept som si vymyslela z toho, čo bolo doma :)




Boli to tieto ingrediencie:

na krehké cesto:
200 g hladkej múky (mix pšeničná a špaldová)
50 g mletých mandlí (mandľovej múky)
150 g zmäknutého masla
cca 5 lyžíc trstinového cukru + vanilkový cukor
štipku soli

na krém:
pudingový prášok Dr. Oetker vanilkový
500 ml mlieka
vanilkový extrakt
3 lyžice trstinového cukru
1 vanička jemného tvarohu 250 g (alebo mascarpone, ricotta)

na ozdobu: 
marhule
posýpka
mandľové lupienky

Postup:

1. Zo surovín na cesto spracujeme rukami cesto a odložíme ho na polhodinu do chladničky.

2. Uvaríme si puding podľa návodu - 500 ml mlieka zmiešame s pudingovým práškom, cukrom a vanilkovým extraktom. Po uvarení ho necháme vychladnúť a zmiešame s tvarohom. Podľa chuti dosladíme. Ja som už cukor nepridávala, ale vo finále bol koláč málo sladký, čo zase niekomu vyhovuje.

3. Okrúhlu koláčovú formu vymažeme a vyložíme papierom na pečenie. Cesto rozvaľkáme na kruh a vložíme do formy, alebo ho iba roztlačíme rukami. Zaťažíme ako napr. tu a dáme piecť na 10 minút na 180°C.

4. Na predpečené cesto navrstvíme tvarohovo-pudingový krém, naňho poukladáme marhule (tie sa môžu ešte posypať škoricou alebo vanilkovým cukrom) a posypeme posýpkou (maslo+múka+cukor+štipka soli) a mandľovými lupienkami a dáme piecť na cca 30 minút na 180°C.




Dobrú chuť! :)


19 komentárov:

  1. kolac vyzera uzasne a tie mandlove lupienky joj, to mam velmi rada, je to pekne aj chutne a celkovo toto spojenie tvarohu a marhul je pre mna velka mnamka. este u nasich sme zavarali, robili rozne dzemy, marmelady, no ja vzdy najradsej postiham vsetko zjest cerstve alebo mam zamienku na kolac:)ale dnes sa chystam robit tvarohove palacinky:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, tento som piekla ešte minulý víkend, ale ešte mám marhule, tak špekulujem čo s nimi - žeby muffiny? Mandľové lupienky aj ja mám veľmi rada - ako chuťovo, tak vizuálne :) Mňam mňam, domáci džem by som si dala ;) Užite si palacinky, tie som už inak dávno nemala :)

      Odstrániť
  2. Mňam! Milujem spojenie marhúľ a tvarohu! A keď sa k tomu pridajú lupienky mandlí.. mňam hneď som hladná! Ďakujem ti za skvelý recept určite ho vyskúšam!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ako vidím, samá labužníčka to tu je :)) a niet začo :)

      Odstrániť
  3. No ten je! Co se týče meruňek, primárně jsem typ džemující:D, ale na dobrý koláč mě taky nemusí nikdo dlouho lanařit. Takže pokud se ještě letos k meruňkám dostanu, tak peču!!! Díky:)
    PS: meruňkový džem s vanilkou doporučuju!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Uff, ten s vanilkou musí byť dobrý, celkovo mám z džemov rada marhuľový a potom ríbezľový, ten je taký pikantnejší. Možno raz sa do džemovania nakoniec pustím :D

      Odstrániť
    2. Tak pokud by ses dala na džemování, tak stačí jen malou část (cca šestinu) želírovacího cukru nahradit domácím vanilkovým a je to:) a nebo přidat z vanilkového lusku semínka.

      Odstrániť
    3. U nás je na toto skôr sestra, ona zavára aj uhorky a tak... ale veď na tom nie je nič zložité, tak to snáď skúsim, ďakujeeem :)

      Odstrániť
  4. Mňam! Marhuľový som už nejedla poriadne dlho a je tam všetko, čo mám rada, marhule, tvaroh, mandľové lupienky. A vyzerá veľmi lákavo! Si úžasná pekárka!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Juli ďakujem za pochvalu, veď to, že aj ja som už nič marhuľové dlho nejedla a tak to treba využiť, kým sú :)

      Odstrániť
  5. Tak to si si dobre vymyslela, marhule a tvaroh, dokonalá kombinácia. No ja už na budúci rok, marhule už nezoženiem:-( Nevadí vyskúšame s iným ovocím.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som mala normálne zo supermarketu, síce tie z trhu sú lepšie, alebo samozrejme domáce bio, ale ak iné nie sú, dajú sa aj také :)

      Odstrániť
  6. zbožňujem kombináciu marhule a tvaroch .. my nerobíme žiadne takéto koláčiky, síce ten tvoj vyzerá užasne a určite aj tak chutil :)
    my sme skôr na také tie zavaraniny a lekvariky :)

    http://julietandnicol.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som aj na zaváraniny a lekváriky, len som na to lenivá :D a ďakujem.

      Odstrániť
  7. Ó zase další pokušení od Margitky!!! A to jsem dneska ani nestihla v práci kávu a oči už mám jak špendlíky :-). Jéj to bych si tak dala, obdivuji Tě, že sis recept vymyslela sama, to já bez jízdního řádu nepeču :-), ale komu čest tomu čest. Gurmánku nezapřeš i kdyby ses sebe více snažila :-) A meruňky a mandle - to je prostě božská kombinace. No, přiznám se, že tento typ koláčů moc nepeču - jsem ještě horší lemra :-), taky nedžemuju samo .-)...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hihi, ani ja som dnes nemala kávu, až poobede nejaký šunt z automatu, čo bolo skôr kakao, tak idem hneď na espresso :) Ono to je tak, že keď pečieš často, už ani nemusíš sledovať recepty, aspoň u mňa to tak je, ja nepoužívam ani váhu, všetko robím viacmenej od oka, potom sa mi niekedy aj ťažko rekapituluje recept :)) Piekla som už aj marhuľové muffiny, recept bude čoskoro. Inak ja som strašná lemra, ani upratovanie ma nebaví, to je moja najnenávidenejšia činnosť :D Ale pečiem celkom rada, hlavne keď to má kto jesť :)

      Odstrániť
    2. Je fakt, že třeba vůbec nevařím podle receptů, ale na blog musím napsat množství a tak a to mi taky dělá problém :-), pečení už trochu více vážím, ale mám svoje osvědčené recepty a ty už víceméně dělám zpaměti...No souhlasím naprosto s tím uklízením uáá- raději peču a vařím než uklízím, taky raději maluju a bloguju a dělám malé tretičky atd atd..než uklízím, hernajs dyť je ten život krátký na to, aby člověk pořád uklízel - no jo, ale musí se to prostě udělat :-). Ale třeba mám kamarádky a známé a ty uklízí pořád a neustále, a vedle nich se i Sněhurka musí cítit jak špindíra :-), ale to prostě nechápu, tam to vidím buď na nedostatek fantazie a koníčků nebo panickou hrůzu z bakterii :-)). Tak pěkný večer!!!

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár, veľmi sa z nich teším :)