nedeľa, 18. augusta 2013

Lasagne alla bolognese


Recept na moje najobľúbenejšie jedlo - cestoviny s boloňským ragú ste už mohli nájsť tu. Ragú je základom aj tohoto jedla, ktoré by som vedela jesť minimálne raz do týždňa (ale asi by mi to doma neprešlo :D) Vždy robievam buď jeden veľký pekáč, alebo 2 jenské misy, pretože toto jedlo je chutné aj ohriate a dá sa zobrať aj so sebou napr. do práce a 1 misa sa zje hneď :) Ak sa zvýši ragú, zjeme ho neskôr so špagetami, alebo ho dávam zamraziť a v prípade núdze máme o jedlo postarané :)




Potrebujeme:

ragú - pripravíme si ho podľa predchádzajúceho receptu, ale dvojnásobnú dávku (zeleniny pridávať veľmi netreba (ak, tak zeleru), stačí pridať paradajok, passaty a cesnaku na 1 kg mäsa). Ak chcete robiť lasagne iba z 500 g mäsa, stačí, ak si pripravíte bešamel iba zo 600 ml mlieka.

lasagnové plátky - 1 (necelú) krabicu 

na bešamel:
1 l mlieka
1 šľahačkovú smotanu
soľ, čierne korenie
muškátový oriešok
bio polievkové korenie (napr. Alnatura)
100 g masla
100 g hladkej špaldovej múky (tak 4 lyžice, ťažko sa mi to odhaduje, keďže používam očnú mierku)


Postup:

1. Uvaríme si ragú - to by sa malo variť tak 2,5 -3 hodiny, len tak, aby slabučko prebublávalo. Ja ho však varím niekedy len hodinu - hodinu a pol, nechce sa mi čakať :) Prípadne si ho uvarím večer predtým, aby som ho mala pripravené na druhý deň, keď budem variť obed.

2. Tesne pred koncom varenia ragú si pripravíme bešamelovú omáčku: maslo rozpustíme, pridáme múku a urobíme zápražku (jíšku). Zalejeme mliekom a miešame metličkou, aby sa múka úplne rozmiešala. Pridáme šľahačkovú smotanu (dodáva bešamelu lepšiu chuť), polievkové korenie, mletý muškátový oriešok, soľ, mleté čierne korenie a za stáleho miešania varíme, kým omáčka nezačne vrieť a nezhustne. V tejto fáze treba dávať veľký pozor, pretože má tendenciu prihárať a  hlavne kypieť.

3. Na dno pekáča rozotrieme trochu olivového oleja a vyložíme ho plátkami lasagní. Plátky variť netreba, je to úplný nezmysel, zmäknú až-až pri samotnom pečení. Dokonca aj plátky, na ktorých je v návode napísané, že sa varia, variť netreba! (Inak všimla som si, že to varenie v origináli napísané nie je, iba v preklade...)

4. Plátky polejeme bešamelom, aby boli úplne pokryté a navrstvíme ragú. Prikryjeme plátkami a pokračujeme vo vrstvení - vždy v poradí plátky, bešamel, ragú. Na ragú občas zvyknem dávať ešte mozzarellu nakrájanú na plátky.

5. Väčšinou mi vyjdu 4 vrstvy plátkov, ale to závisí od toho, aký máte vysoký pekáč. Posledná vrstva sú plátky (rovnako ako spodná), polejeme ju zvyšným bešamelom, môžeme posypať strúhaným parmezánom a dáme piecť na cca 45 minút na 180°C do zlatova. Najlepšie je nechať ich aspoň polhodinu odpočívať, aby sa pri servírovaní úplne nerozpadali (čo ale v žiadnom prípade na chuti ničomu nevadí).


Dobrú chuť! :)


12 komentárov:

  1. neviem sice čo je ragu počujem to prvy krat ale lasagne sa už u nas doma skušali a boli mňam mňam :)))

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Lasagne jsou snad jedno z mála těstovinových jídel, které doma nevaříme a málokdy si ho někde dávám. Asi jsem měla smůlu na rozblemcanou variaci. Což je škoda, protože tohle vypadá skvěle!!! Možná si ho někdy na podzim střihnu. Jetě mrknu jak vaříš to ragú :), jestli to je podobné boloňské omáčce.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne, to si musela mať fakt smolu. Ja ich mám veľi rada, ale iba keď si ich uvarím sama :D neznášam, keď plávajú v bešameli, blee. A ragú je boloňská omáčka, v ITA ju tak volajú.

      Odstrániť
  3. bolonske lasagne som uz zopar krat robila a vzdy zozali uspech:) besamel ale nerobim a nedavam nikdy, chuti mi to viac bez toho a aj to pekne drzi pokope. taka trochu dietnejsia verzia:) a presne ako si pisala, najradsej si ich aj ja spravim sama, lebo pokusy v restikach zatial nedopadli dobre, vzdy to prezenu s besamelom...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vlastne máš pravdu, ani ho tam veľmi nie je treba. Ja ho mám rada dávať iba toľko, aby sa vsiakol a nebolo ho vidno. Nemám rada džabanice :))

      Odstrániť
  4. Lasagne jednoducho milujem, nikdy som ich sama nerobila, ale často si ich dávam v reštaurácii. A keď pekne zažmurkám, môj milovaný švagor mi ich z času na čas urobí tiež. Je to úžasné jedlo, prvýkrát som lasagne jedla v Turecku, odvtedy sa ich neviem nabažiť.. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja ich mám tiež veľmi rada, najlepšie som jedla v Taliansku, tam majú na cestoviny proste nos :)

      Odstrániť
  5. Mnááááám, milujem tvoje lasagne:) Už viem čo spravím so zvyšnou bolognese omáčkou čo mám v mrazáku:)) lasagnééééééé:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ehm, ja si furt spomeniem, ako sme otvárali to víno.... :D

      Odstrániť
    2. no ježiš, podľa mňa sme trhli svetový rekord v "rýchlosti" otvárania vína, určite si zaslúžime minimálne zápis do Guinessovej knihy rekordov:D:D.....akýkoľvek milovník alkoholu by to podľa mna vzdal niekde na začiatku, ale my nie:D:D

      Odstrániť
    3. No a hlavne ten záver nemal chybu :))

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár, veľmi sa z nich teším :)