pondelok, 29. júla 2013

Patizónová polievka/prívarok


Tak ako sa máte, moje milé/í? Škvaríte sa? Vraj nám večer spŕchne a snáď sa konečne vyspíme. Priznám sa, že momentálne varím veľmi málo - ale uznajte, komu sa chce v tomto teple ešte stáť za sporákom? Cez víkend som urobila fatálnu chybu - piekla som na večeru morčacie stehná v rúre. Chápete, bola mi zima, tak som si trochu prikúrila. Hneď nato som ešte piekla chlieb. Veď v byte bolo len 32°C, prečo to ešte nezdvihnúť :-O. To je vraj tá ženská logika. Ale nevadí, všetko sa vydarilo a okrem toho aj výborná polievka. Sme uprostred sezóny všakovakých dyňovito-tekvicoidných pochúťok, záhrady sú plné cukín, patizónov, tekvíc... a ja sa z toho veľmi teším, pretože tento druh zeleniny mám rada na všetky spôsoby - varené, pečené, grilované, vyprážané, do polievok, do šalátov... Túto polievku úplne zbožňujem, dá sa uvariť z hociktorého spomínaného druhu a je celkom rýchla, najprácnejšie na nej je ošúpanie a nastrúhanie zeleniny.

Ešte pripomínam, že do 31.7. máte stále možnosť súťažiť o dva balíčky , takže ak ste sa ešte nezapojili, neváhajte :)





Na polievku/hustý prívarok potrebujeme:

2 väčšie patizóny (alebo iné dyňovité čosi)
1 cibuľu
2-3 strúčiky cesnaku
čerstvé bylinky - oregano, tymián, bazalku, pažítku
olivový olej alebo maslo
vývar alebo vodu
smotanu
soľ, mleté čierne korenie, muškátový oriešok
lyžicu špaldovej múky na zahustenie
balzamikový ocot alebo citrónovú šťavu
cherry paradajky, bylinky a cesnak na ozdobu


Postup:

1. Nakrájanú cibuľu orestujeme na olivovom oleji alebo masle do sklovita. Pridáme nahrubo nastrúhaný patizón, premiešame, osolíme, okoreníme, pridáme nakrájaný cesnak a pod pokrievkou dusíme, kým patizón nepustí šťavu.

2. Zalejeme vývarom, pridáme nadrobno nakrájané bylinky a dusíme domäkka - trvá to pár minút. Ak chceme, aby polievka mala zaujímavejšiu farbu, môžeme okoreniť aj kurkumou alebo mletou červenou paprikou. Pre polievku pridáme vývaru/vody viac, ak chceme prívarok, tekutiny dáme čo najmenej.

3. Pred dokončením pridáme smotanu a necháme prevrieť. Môžeme zahustiť špaldovou múkou, ak treba. Dochutíme lyžicou balzamikového octa alebo citrónovej šťavy.

4. Na ozdobu som orestovala malé cherry paradajky na olivovom oleji, roztlačenom cesnaku a bylinkách. Na tanieri ešte môžeme dochutiť balzamikovým octom či pokvapkať citrónovou šťavou alebo citrónovým olejom.




Dobrú chuť! :)


15 komentárov:

  1. Ahoj. Už sa teším keby len chcelo aspoň trošku popršať. Ale dážď sľúbili aj predtým a stále nič. Ou tak to muselo byť horúco ale aspoň si mala chutný clebík a morčacie stehna :) Slabá ale určite chutná útecha :) Tak o tekvicovej polievke som už počula vyprážanú cukinu som tiež jedla ale polievku z nej ešte nie. A ozaj nie je v tom roziel? Myslím chuťový keď si spomenula že sa polievka dá pripraviť hneď z niekoľkých druhov zeleniny.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veru, už tu začalo fučať, tak snáď o chvíľu je tu dážď.
      No ony všetky tie tekvicovité zeleniny chutia podobne, takže veľký rozdiel v chuti tam nie je.

      Odstrániť
  2. tak toto vyzerá famózne! zeleninu milujem nadovšetko, určite vyskúšam :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, tiež som milovník zeleniny :))

      Odstrániť
  3. ty si uvarila Roberta?:O:O....:D:D:D

    tekvicoidné druhy zeleniny sú jedna z mála, ktoré fakt že nemusím:) ale taký cukinový koláčik:)) mnam:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Chudák Robert.. mala by si ho ochutnať :D

      Odstrániť
  4. Patizoooon :) ach Maargit, to vyzera strasne dobre, slintam jak Pavlovov pes, a to su este dve hodiny do obeda ..cez tento pripeceny vikend som sa zmohla len na letnu zeleninovu polievku, padli 4 litre ako vzdy ;) za 1 den, hm, hm ..fio

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Juuuj, spomenula som si na naše vyváranie, hlavne polnočné, nočné a pod :)) Polievky v lete sú naj jedlo.. a šaláty a cestoviny :) vlastne to, čo jeme furt :))

      Odstrániť
  5. Vyzera paradne mnam! :) vidim, ze sme rovnako "postihnute"..ja som vcera, ked bolo vonku 41 piekla pizze zo spaldovej muky prosim pekne...a kedze som robila zo 600g, tak vysli 4 ks..nastastie ma rozum nacisto neopustil, a upiekla som "iba" dve, zvysne cesto som zamrazila..snad bude este pouzitelne..

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :D no, len aby sme hladné neostali :)) cesto snáď vydrží.

      Odstrániť
  6. Margitko Tvoje recepty jsou prostě pokaždé skvělé, jsi skvělá kuchařka - asi se k Tobě někdy pozvu na oběd :) A ještě vaříš, když je horko, to já jsem líná až nehorázně něco vařit. Ale tuto polévku moc oceňuji, protože jsem dostala v bedýnce patizon a nevím, co bych z něj ukuchtila, takže polévka to jistí. Myslíš, že tam můžu dát i cukínu?, to ničemu neublíží, ne :-) a ty orestovaná rajčátka vypadají božsky.
    Skvělý tip!!! Mňamka. Polévky prostě miluju :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Fíha, no ty ku mne na obed, ja k tebe na piknik :D Inak veľmi sa mi v tom teple tiež variť nechce, ale mám doma hladný krk :D Jasne, pridaj aj cukinu kľudne :) Ďakujem, dúfam že poslúži :))

      Odstrániť
    2. Tak jo - jsme domluvené :-)

      Odstrániť
  7. Vypadá skvěle. Máš můj obdiv, že se v těch vedrech zmůžeš i na něco víc, než otevřít plechovku s pivem. :)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár, veľmi sa z nich teším :)