utorok 4. júna 2013

Jednoduchý citrónový koláč s meringue


Deň blbec. Skoro ráno sa priateľ chystal na služobku a čo čert nechcel, zazvonil jeho kolega-spolujazdec s tým, že potrebuje na WC. Vnímala som to ešte v polospánku, ale prebrala som sa, keď kolega zvučným hlasom zahučal na chodbe a vtedy mi to došlo - máme DESNÝ bordel! Môj nevybalený kufor, rozhádzané topánky, špinavé riady, kopy špinavého prádla nachystané na pranie, čisté prádlo neposkladané a nevyžehlené... proste byt v stave, keď chlap bol takmer týždeň sám doma a ktorý v žiadnom prípade nechcete nikomu ukazovať. No holt, stalo sa, len radšej nechcem vedieť, za akú špindíru budem odteraz považovaná v priateľovej práci. Okrem toho, asi som krivo spala, lebo neviem otočiť hlavou doľava, takže chodím ako Golem a otáčam sa celým telom... zrejme kvôli tomu som nabrala roh digestora čelom.

Ale keďže mám dnes meniny, rozhodla som sa, že si urobím radosť a čo už len mňa môže najviac potešiť? Predsa niečo sladké a citrónové :)) Rozhodla som sa pre koláč, ktorý je zjednodušenou verziou klasického tarte au citron. Hotový bol behom hodiny a našťastie, žiadna katastrofa sa nekonala :) Vychladený koláč pripomína leto, ktoré nám už tak veľmi chýba, stačí dať si za lyžičku do pusy, zatvoriť oči a predstavovať si, že sedíme v hojdacej sieti v záhrade niekde v Provence :)




Potrebujeme:

na cesto:
250 g hladkej múky (môže byť aj špaldová)
30-50 g mandľovej múky
100 g cukru
150 g masla
1 vajce
štipku soli
štipku prášku do pečiva
lyžicu citrónovej štavy a citrónovú kôru

na krém:
1 Lemon curd z Marks & Spencer (alebo príprava tu)
1 hustú kyslú smotanu (mascarpone, jemný tvaroh...)

na meringue:
3 bielky
štipku soli
5 lyžíc cukru
1 lyžica škrobu



Postup:

1. Najskôr si zo surovín na cesto v miske vypracujeme cesto. Je podobné, ako cesto na quiche (+ cukor), takže aj postup je podobný. Necháme ho na cca polhodinu stuhnúť v chladničke, potom ho na pomúčenej doske vyvaľkáme, vložíme do formy vystlanej papierom na pečenie, popicháme vidličkou, prikryjeme ďalším papierom, zaťažíme fazuľami, kamienkami alebo podobne ako tu a pečieme najskôr 20 minút pri 180°C, zložíme záťaž a pečieme ďalších 10 minút.

2. Kým sa pečie cesto, zmiešame lemon curd s kyslou smotanou a tesne pred dopečením pripravíme meringue: bielky vyšľaháme najskôr so štipkou soli do snehu, pridáme cukor a lyžicu škrobu a šľaháme na veľmi hustý sneh.

3. Na upečený korpus nanesieme citrónový krém a naňho navrstvíme sneh. Dáme zapiecť pri 180°C na 10-15 minút.  Sneh má byť na povrchu mierne zapečený, vo vnútri mäkký (nie je to pusinka ako Pavlova). Necháme vychladnúť na mriežke a potom v chladničke.


Dobrú chuť! :)


17 komentárov:

  1. Joooj, ten vyzera uzasne! vsetko najlepsie k meninam ;o)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. tomu sa hovorí asi Deň blbec, však? :) ale napravila si ho super koláčikom. dala by som si :)Všetko naj! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. veru tak :) našťastie koláčik je vynikajúci, aj keď hrozne sladký.. asi som nemala dať celý ten Lemon curd.. ale nevadí :D a ďakujem pekne :)

      Odstrániť
  3. No toto vypadá úžasně. Pošli pár kousků k přítelovi do práce a uvidíš jak se ti zvedne rating:D Dala by se mandlová mouka nahradit nebo vynechat? Nebo se o to raději nemám pokoušet a recept dodržet? V tom případě bych potřebovala vědět kde se dá sehnat. Díky.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vidíš to.. pošlem :D Jasné, dala by sa úplne vynechať, prípadne nahradiť mletými orechmi. Sú to vlastne len najemno mleté mandle, takže dá sa aj doma pomlieť, ale ja kupujem tú čo predáva Albert, 200 g balenie, vyzerá takto, je to taký malý sáčok http://img.kupi.cz/kupi/thumbs/189629_88183__1158128_170_340.jpg

      Odstrániť
  4. kolač vyzera uzasne!!! určite urobím, ďakujem za recept. môj priateľ zbožňuje práve ten lemon curd, ktorý si použila aj ty. vyjedá ho aj tak, sám, iba s lyžičkou :-) tak musím pozrieť, či mu tam ešte niečo ostalo na koláč :-)
    neboj, ten kolega si to možno ani nevšimol, resp. to nevníma ako ty ako bordel. hlavne ak býva sám...aj takých poznám

    OdpovedaťOdstrániť
  5. joj ďakujem! :) aj ja som schopná len tak ho vyjedať lyžičkou, je to taká super sladko-kyslá chuť :))
    tak snáď už na to zabudol :))

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Mám hlad, jsi zlá! :)

    Jinak s tím bordelem - chápu to dobře, že ho tam udělal tvůj chlap, ale za špindíru máš být ty? :o

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Obed nič? :D

      No, tak vieš, ja by som mala byť tá, ktorá udržuje tento pôvodne staromládenecký byt v poriadku a čistote :D

      Odstrániť
    2. Starý mládenec si neumí uklidit sám? I když tam týden nejsi? To má štěstí, že bydlí s tebou a ne se mnou. :)

      A oběd byl až asi ve 4, ale zato boží. Znáš bistro Franz?

      Odstrániť
    3. Umět umí, neboj, je to zlatíčko :) len akosi nebolo kedy, má toho dosť v práci a furt nejaké služobky... plus časť toho bordelu som urobila ja (kufor, topánky, prádlo) :D

      Neznám, už to googlim.. vyzerá to fajn, niekedy určite skúsim :)

      Odstrániť
    4. Jsem na jídlo hrozná frfňa, ale Franz nemá chybu, tak si dej pozor, abys tomu nepropadla. Já jsem tam skoro pořád. :)

      Odstrániť
    5. ehm, ja tiež som frfňa :D a pozerala som menu, samé delikatesy :)

      Odstrániť
  7. Mňam! :) Všechny tvé recepty vypadají tak dobře..musím konečně něco vyzkoušet.
    somethingnewbyhelen.blogspot.com

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem, a vyskúšaj, nech nejem len sama :D

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár, veľmi sa z nich teším :)