piatok, 10. mája 2013

Moje najobľúbenejšie jedlo - cestoviny s ragú bolognese


Kedysi sme s priateľmi často organizovali lasagnové party. Viacerí si odo mňa pýtali recept na boloňskú omáčku, ale vraj keď si ju neskôr pripravovali sami, nechutilo to ako odo mňa. Preto som sa rozhodla spísať tento detailný postup, snáď to už podľa neho vyjde :) 

Recept na boloňskú omáčku-ragú mám priamo z Talianska, ale ako je známe, receptov existujú stovky a každý región/mesto/kuchár/domácnosť v Taliansku si ju pripravuje podľa seba. Ja toto jedlo jednoducho zbožňujem a veľmi sa teším, že chutí aj môjmu partnerovi, ktorý "neje varenú mrkvu, zeler vôbec a paradajky nemôže ani cítiť" :D Omáčka vydrží v chladničke niekoľko dní, dá sa aj zamaraziť. Ako sprievodné cestoviny sú k nej vhodné tagliatelle, špagety a samozrejme hodí sa na plnenie lasagní. Ja na varenie používam veľký 7 litrový hrniec, aby omáčka nestriekala všade po okolí. Najlepšie je k tomu obliecť si biele tričko, aby sme následne mali čo prať :))






Na prípravu budeme potrebovať:

cca 500 g mletého hovädzieho mäsa
1-2 petržleny
3-5 mrkiev (podľa veľkosti)
kus zeleru
2 zelerové paličky
cesnak - 3 alebo viac strúčikov
1 cibuľu
soľ, mleté čierne korenie
muškátový oriešok, sušený tymián, bazalku, oregano
1-2 dl červeného vína
2 konzervy drvených paradajok - polpa di pomodoro
2-3 paradajkové pretlaky - passata di pomodoro
(kúsok slaniny)




Postup:

1. Mleté hovädzie mäso sprudka osmahneme na olivovom oleji, osolíme a okoreníme mletým čiernym korením. (Môžeme pridať aj trochu nakrájanej slaniny.) Pridáme k nemu cibuľu, premiešame a chvíľu opekáme, kým sa opečie aj cibuľa.






2. Pridáme cesnak a nahruho nastrúhanú zeleninu, premiešame, cca 5 minút dusíme, kým zelenina pustí šťavu a zmenší objem. Môžeme prikryť, ale kontrolujeme a premiešavame, aby zmes neprihárala. V tomto bode môžeme priliať zo 2 dl červeného vína, ak máme :)






3. K zmesi pridáme paradajky - drvené (môžu byť aj čerstvé, olúpané a nakrájané) a paradajkové pretlaky, sušený tymián, bazalku, oregano (ja zvyknem pridávať bylinky sušené a ak mám, aj čerstvé), premiešame a varíme minimálne 2, ideálne 3 hodiny, len tak, aby omáčka jemne prebublávala, nie brutálne vrela. Občas premiešame, ochutnávanie a ochkanie je nepovinné :)





Dobrú chuť! :)



6 komentárov:

  1. Ja ju robím trošičku inak, nedávam petržlen a namiesto neho dávam oveľa viac zeleru a tiež ju všetci zbožňujú, je to veľká dobrota :-) Vždy musím dať aj do mrazničky, aby sme potom len tak vytiahli, keď dostaneme chuť :-D Nabudúce skúsim aj tvoj recept

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ja ak mám, tak dám. a tiež mám rada veľa zeleru, len u nás to nesmiem so zelerom preháňať, aby neprebil ostatné chute :)

      Odstrániť
  2. jáááj mám plné ústa slín, keď si spomeniem na tie tvoje božské lasagne:)
    pamätáš si na to otváranie červeného vínka u Ališky, keď sme ho chceli dať do lasagní?:DD

    OdpovedaťOdstrániť
  3. keby si videla ten výbuch smiechu ako som si toto prečítala :DDD až mi slzy vyskočili :DDD

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Mňam mňam, tak tvůj recept prostě musím vyzkoušet! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Tak to ma teší, nech ti dobre chutí :))

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár, veľmi sa z nich teším :)