utorok 14. mája 2013

Francúzske zemiaky - také obyčajné jedlo


Niekedy máme s priateľom chuť na také obyčajné jedlá. A zhodou okolností sú tie obyčajné jedlá väčšinou zemiakové, napr. pečené zemiaky, zemiakové placky (bramboráky - mastné ako ďas, ale to k tomu patrí), alebo francúzske zemiaky. Vždy som rozmýšľala, prečo sa francúzske zemiaky volajú francúzske, keď Francúzi o nich nemajú ani páru :) Každopádne, nech už sa volajú ako chcú, nedá sa im uprieť, že sú chutné a každý sa po nich zalizuje :) Navyše sú veľmi jednoduché a keď upečiete veľký pekáč, máte, čo sa jedla týka, vystarané na niekoľko dní (pokiaľ si nebudete dávať dupľu). Možno sa čudujete, prečo také banálne jedlo dávam na blog, ale chcem len ukázať, ako francuzáky pripravujem ja, pretože každý má iný systém, a možno vás v niečom inšpirujem :)




Potrebujeme:

zemiaky, najlepšie varný typ B (množstvo podľa veľkosti pekáča, cca 1-1,5 kg)
1 kvalitnú výbornú klobásu 
3 vajíčka uvarené na tvrdo
niekoľko kyslých uhoriek
pór alebo cibuľa (nemusí byť)
soľ, korenie - mleté čierne korenie, mletá rasca, mletá paprika, sušený petržlen, sušený cesnak.. prípadne bio polievkové korenie, alebo korenie na americké zemiaky - podľa chuti
olej
kyslá smotana
1 vajce


Postup:

1. Zemiaky ošúpeme a nakrájame na tenké plátky. Ja používam surové zemiaky, síce sa dlhšie pečú, ale zistila som, že lepšie nasajú chute ako uvarené zemiaky. Jednu tretinu plátkov poukladáme do pekáča, ktorého dno si trochu vymastíme olejom, osolíme a okoreníme.

2. Klobásu si nakrájame na tenké kolieska, vajíčka tiež a kyslé uhorky na malé kocky. Na zemiaky poukladáme polovicu plátkov klobásy, polovicu plátkov vajec, posypeme polovicou kociek uhorky a nakoniec sem tam prihodíme pór alebo cibuľu.


3. Uložíme druhú vrstvu zemiakov, osolíme a okoreníme.

4. Zopakujeme bod č. 2, čiže na zemiaky poukladáme druhú polovicu klobásy a spol. Na to uložíme poslednú vrstvu zemiakov, osolíme, okoreníme a pokvapkáme olejom. Pripravíme si zmes na zálievku - v miske rozmiešame jednu kyslú smotanu s vajcom, ja som tam pridala bio polievkové korenie a sušený petržlen, trošku oleja a trochu nálevu z kyslých uhoriek, ktorý tomu dodá ten správny šmrnc :)


5. Zalejeme zemiaky, na vrch poukladáme plátky masla a pečieme najskôr zakryté pri 180-200°C 1 hodinu, aby zemiaky zmäkli, potom odkryté ešte polhodinu, aby sa zapiekli z vrchu. 10 minút pred koncom ich posypeme strúhaným parmezánom, alebo iným obľúbeným syrom a dáme dopiecť. Upečené môžeme posypať čerstvými bylinkami.





A hotovo, dobrú chuť! :)


5 komentárov:

  1. Milujem francúzske zemiaky, takže u mňa veľký pekáč len tak na jeden max dva dni lebo potom ich jem od rána do večera. Som však vysadená len na tie maminkyne:) Zemiaky, pravé tukové spekačky (žiadne diétne bo potom je to suché), vajce, smotana, soľ a toď vsjo:)
    Ale i tak vďaka za inšpiráciu. Skúsim aj tie tvoje:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. n vidíš, to ja zase špekáčky ee, jedine suchá klobása (najlepšie domáca, alebo maďarská). a tým, že je tam olej a tá zálievka, tak je to šťavnaté a vôbec nie suché :)

      Odstrániť
    2. budem musieť vyskúšať aj tieto:)

      Odstrániť
  2. Ja teda francuzske zemiaky milujem. No a čo, že to je také obyčajne jedlo. Je jedno z mojich naj. Ja ho však nerobim s klobásou ale s tou slovenskou točenou salámou. Klobasy ja vobec nemusím.
    Štýl ženy

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj ja ich zbožňujem :) Klobása tiež nie je môj favorit, ale do francuzákov a kapustnice proste musí byť, aj keď ju teda väčšinou vyberám a dávam mužovi :)) kupujeme overenú maďarskú alebo domácu, dodá jedlu neskutočnú chuť a vôňu.

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár, veľmi sa z nich teším :)