piatok 3. mája 2013

Focaccia z kvásku a celozrnnej múky


Náš krásny chlebík pečiem minimálne raz do týždňa, takže sa dá povedať, že som už skúsená pekárka :D




Chcela som vyskúšať aj niečo nové s kváskom (raz som už piekla aj škoricové osie hniezda a boli výborné) a rozhodla som sa pre focacciu [fokáču], čo je placatý taliansky chlebík s olivovým olejom, cesnakom, bylinkami a hrubou morskou soľou. Receptom som sa inšpirovala u Adrianky tu a Andrejky tu. Pripomenulo mi to mediteránske dovolenky, slnečné Taliansko a Grécko, kde tento chlieb s obľubou jedia ku všetkému.


Potrebujeme:

2 dl kvásku
3 hrnčeky múky (ja som dala 2 hrnčeky celozrnnej špaldovej a hrnček celozrnnej ražnej (žitnej) lebo som už mala málo múky :), môže byť aj klasická chlebová múka)
1/4 hrnčeka olivového oleja
1/2 lyžice soli
1 lyžicu cukru
1 hrnček vlažnej vody
dalšiu 1/4 hrnčeka olivového oleja
čerstvý rozmarín, tymián, oregano - nadrobno nasekané
2 strúčiky cesnaku
hrubá morská alebo kamenná soľ



Postup:

1. Všetky ingrediencie spolu zmiešame a miesime aspoň 5-10 minút. Trošku posypeme múkou a dáme kysnúť na podľa možnosti teplé miesto bez prievanu na aspoň 4-5 hodín, alebo cez noc.

2. Kým cesto kysne, pripravíme si bylinkový olej - do štvrť hrnčeka (alebo aj trošku viac) oleja pridáme čerstvý nakrájaný rozmarín, tymián, oregano a prelisované 2 strúčiky cesnaku a necháme lúhovať.

3. Vykysnuté cesto preklopíme na plech s pečiacim papierom a pomúčenými rukami ponaťahujeme do tvaru placky. 

4. Prstami cesto poďobeme, bohato natrieme pripraveným bylinkovým olejom a necháme ešte asi pol hodiny kysnúť. Navrch môžeme naukladať olivy alebo sušené paradajky podľa chuti.

5. Pred pečením posypeme hrubozrnnou soľou a pečieme pri 200°C cca 20 minút.


Dobrú chuť! :)


Update: Focaccia bola krásne mäkká aj na druhý deň, určite ju skúste, ak sa bojíte kvásku, môžete na začiatok vyskúšať drožďovú verziu :)



6 komentárov:

  1. To vypadá náramně, s chutí bych si jeden kousek vzala:-)))
    Ajka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem :) bola veľmi chutná a určite ju budem piecť častejšie, hodí sa ako príloha k hocičomu.

      Odstrániť
  2. Odpovede
    1. Recept na prípravu kvásku je v článku o chlebíku http://frammentidellavita.blogspot.cz/2013/04/kvaskovy-chlieb-ten-sucasny-hit.html. Mne sa žiaľ fotka sa vymazala, ale v linku fotky sú.

      Odstrániť
  3. chcem sa opytat, ci 2dl kvasku znamena dopredu si rozkvasit lyzicku kvasku so 100ml vody a 100g muky?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, treba si deň vopred rozrobiť kvások z lyžice kvásku, ktorý sme mali odložený v chladničke. A z tohto nového kvásku zase lyžicu odložiť. 100 ml vody a múky je len orientačný pomer, malo by to byť hustejšie cestíčko.

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár, veľmi sa z nich teším :)