pondelok, 29. apríla 2013

Rýchle jarné špagety so špargľou


A zase som tu s vynikajúcou sezónnou pochúťkou - špargľou (chřest). Túto kráľovskú zeleninu by ste si v žiadnom prípade v máji nemali nechať ujsť. Čo je to za zázrak? Pamätáte si na časy, keď vrchol aranžérskeho umenia v kvetinárstvach predstavoval asparágus, zo 3 stonky do každej kytice? Tak špargľa sú vlastne jeho výhonky. Je veľmi zdravá, obsahuje horčík, draslík a ďalšie minerály, vitamíny A, B, C, E, má vysoký obsah antioxidantov, je nízkokalorická, močopudná, čistí krv (a dokonca je vraj afrodiziakum). Biela špargľa sú výhonky, ktorým sa zamedzuje prístup svetla, prikrývajú sa kôpkami hliny a čiernou fóliou. Kým výhonky dostatočne spevnejú, prejdú 2-3 roky. Zelená špargľa je na pestovanie menej náročná. 

Ak máte v dohľadnom čase cestu cez Veľké Leváre, ktoré sú pestovaním špargle vychýrené, určite nevynechajte nákup vo viditeľne označenom stánku, kde jeden kilogram špargle - nádhernej, čerstvej, chrumkavej stojí 3 €. Môžete si zároveň prezrieť aj zaujímavé špargľové políčka. Na Morave sú chřestom známe Ivančice pri Brne. Samozrejme, špargľa sa dá kúpiť aj na trhu alebo v obchode, ale treba ju dobre skontrolovať, či nie je zvädnutá, škvrnitá, gumená, nedajbože plesnivá, špičky nesmú byť osliznuté ani príliš rozvité.

Čerstvá špargľa je chrumkavá a šťavnatá, pred použitím z nej treba odrezať drevnaté končeky - zelenú špargľu stačí len na konci olúpať do 1/3 ak je hrubšia, tenkú vôbec lúpať netreba. Bielu je potrebné olúpať až po hlavičku, zvykne mať pod šupkou drevnaté vlákna. Mladá tenučká zelená špargľa je výborná do šalátu, chutí takmer ako zelený hrášok. Špargľu môžeme zapekať, variť z nej polievky, rizoto, alebo uvariť v pare - stačí 3-5 minút (podľa hrúbky) a poliať roztopeným maslom alebo holandskou omáčkou. 

Ja som si kúpila kilo bielej a kilo zelenej špargle, tak sa teším na dobroty, ktoré si pripravím :) Ako prvé som uvarila špagety so zelenou špargľou, ktoré sú hotové za 10 minút.




Potrebujeme:

300-400 g zelenej špargle
cca 15 cm kúsok póru
maslo
polievkové korenie Alnatura Klare Gemüsebrühe
smotana (ja som použila 100 g kyslej a 100 g šľahačkovej)
pažítka, petržlenová vňať, prípadne zelená cibuľka, medvedí cesnak, alebo iné obľúbené bylinky 
špagety


Postup:

1. Najskôr dáme variť vodu na špagety a keď zovrie, uvaríme ich al dente cca 8 minút, scedíme a pokvapkáme olivovým olejom.

2. Medzitým si nakrájame pór na tenké kolieska a asi minútu opekáme na kúsku masla. Pridáme na kúsky nakrájanú špargľu, premiešame, prilejeme asi 3-4 lyžice vody, lyžičku polievkového korenia a 3 minúty prikryté dusíme.

4. Pridáme smotanu (môžeme použiť len šľahačkovú smotanu a pridať trošku citrónovej šťavy), necháme prevrieť a odstavíme. Primiešame čerstvé bylinky. Dá sa pripraviť aj diétnejšia verzia bez smotany, ale takto je to chutnejšie :D

5. Na špagety navrstvíme špargľovú omáčku a ozdobíme čerstvými bylinkami.

Dobrú chuť! :)


6 komentárov:

  1. MNAM! asi musim ist do obchodu! a v ba maju byt od 2-5 maja sparglove dni, tak hadam sa tam bude dat nejaka dobra kupit aj ochutna ;)
    *zz*

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. táto, čo som kúpila, je úplne dokonalá, ako podľa šablóny, a čerstvo čerstvá! ale teraz by mala byť už aj v obchodoch. aj tu by mali byť nejaké dni chřestu, snáď sa tam dostanem a poochutnávam nejaké dobroty :)

      Odstrániť
  2. mňááám, vyzerá to naozaj veľmi chutne. Mám otázočku, robila som špargľovú polievku, bola super, normálne mi chutila:)))) ale ako sa zbaviť tých oné vlákien či čo to je, mala som bielu, aj som ju poriadne očistila a uveranú rozmixovala a i tak tam boli. nakoniec som polievku prepasírovala a bolo. Ako na to?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. super, teším sa :D väčšinou sú veľmi vláknité tie hrubšie špargle, preto ich treba poriadne olúpať, zistíš to tak, že keď odrežeš z konca a ide to ľahko, tak tam vlákna nie sú, keď sa to pri rezaní zadrháva, ešte tam vlákna ešte sú a treba došúpať. alebo potom to pasírovanie, no :)

      Odstrániť
    2. no ja som mala tú šparglu takú tenkú, tak som myslela že som poriadne očistila kedže mi skoro nič neostalo:DD budem sa nabuduce viac snažiť, alebo pasírovať:)
      ale fakt super polievka:) asi budem šparglový maniak:D

      Odstrániť
    3. niektorá býva vláknitejšia, žiaľ nikto z nás v nej nesedí, takže nevieme odhadnúť :) preto treba hlavne dávať pozor, aby bola čerstvá. ja už maniak som! a čo, špargľa býva do Jána, tak to treba využiť. ja som zástanca varenia z dostupných sezónnych potravín.

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár, veľmi sa z nich teším :)