utorok, 2. apríla 2013

Kváskový chlieb - ten súčasný hit!


Už ho pečie skoro každý. Ja som dlho otáľala, zvažovala, špekulovala, že a veď niiiie, načo, chleba aj tak kupujeme málo a väčšinou aj tak vyschne alebo splesnivie.. no a ako to už býva, nakoniec som sa nechala ukecať partnerom a v podstate za celý čas od začiatku roka sme chlieb nekupovali ani raz. Síce spočiatku tie chlebové potvorky vyzerali všelijako, raz ako placka, raz ako arabský chlieb, raz ako.. radšej sa nevyjadrujem, ale v poslednom čase už vychádza takto:






Môj kvások, o ktorý sa s láskou starám, dokonca sa s ním rozprávam, vyzerá takto:


Naposledy som piekla upravenú verziu receptu z časopisu Apetit 4/2013. Moja zmena spočívala v použití celozrnnej špaldovej múky. Ak by mal niekto záujem podeliť sa so mnou o svoje skúsenosti s pečením kváskového chleba, budem veľmi rada :)

O tom, prečo je kváskový chlieb zdravý, sa dočítate napr. tu

Doplňujem ešte recept:
300g kvásku, 300g múky + na podsypávanie, 2 lyžičky soli, 2-3 lyžičky celého kmínu, 250 ml neperlivej vody alebo minerálky.

Do misy odmeriame kvások, múku, soľ, kmín a zalejeme vodou, miešame vareškou asi 15 minút, cesto by malo trochu stekať, čiže malo by byť pomerne riedke, ale nie úplne tekuté. Môže sa pridávať múka. Dosku posypeme múkou, pomúčenými rukami cesto postupne prekladáme, otáčame a vždy pevne stlačíme (ja som miesila rukou v miske a múku pridávala ešte v miske, potom som ešte na doske prekladala). Keď vznikne hladký bochníček, necháme ho pol hodiny pod utierkou. Potom treba znovu prehniesť, vytvarovať bochník a položiť na plech s pečiacim papierom. Poprášime múkou, prikryjeme utierkou a necháme kysnúť aspoň 3 hodiny (ja som nechala 5). Bochník sa trochu rozleje naplacato, ale v rúre ešte naberie. Rúru rozohrejeme na 260°C (ja mám max 250, tak som dala to), vložíme pekáč s chlebom, na dno chrstneme cca 100 ml vody (na to som zabudla, ale aj tak bol dobrý), rýchlo ju zavrieme, stlmíme na 240-250°C a pečieme cca pol hodiny. Upečený je vypuklý a na poklepanie znie duto. Necháme vychladnúť na mriežke. Kto nevydrží, odkrojí si konček :)

Recept na výrobu kvásku je tu: http://www.kvaskovychleb.cz/doku.php?id=navody%3Azalozeni_kvasku

Prípadne ak sa vám kvások nedarí, alebo nechcete čakať, kým vykvasí, nájdite si najbližšieho kváskovača na kváskovej mape :)  http://cuketka.cz/kvasek/kvasek.html

Dobrú chuť :)

UPDATE:

Skúšala som už aj zjednodušenú verziu. Všetky suroviny spolu zmiešame v miske (ak sa nám cesto zdá riedke, pridávame múku), miesime asi 5 minút, kým sa spoja, potom posypeme múkou, prikryjeme utierkou a dáme kysnúť na radiátor alebo na teplé miesto tak zo 4 hodiny. Potom preklopíme na pomúčenú dosku, párkrát poprekladáme, vytvarujeme bochník, preložíme ho na plech s pečiacim papierom a ešte necháme kysnúť aspoň hodinu. (Ideálne by bolo nechať bochník nakysnúť v ošatke a potom dať piecť, ale ošatku zatiaľ nemám). A pečieme tak isto, polhodinu pri 250°C. Jednoduché :)



4 komentáre:

  1. Vítam Ťa medzi blogerkami a prajem veľa veľa dobrých článkov! Domácemu chlebu sa nič nevyrovná, tá vôňa po celej kuchyni je nezameniteľná :-) Ten tvoj vyzerá naozaj profi!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. ďakujem za privítanie a máš pravdu, vôňa je nádherná a chuť ani nehovorím :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Vyzerá nádherne. Možno skúsim takýto a ak sa zadarí tak môžem rovno vyhodiť pekárničku:) To vážne trvá len 30 minút kým sa upečie? brilatné:)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. áno, pečenie trvá krátko, najväčšia oštara je to kysnutie a predtým nakvasenie kvásku.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár, veľmi sa z nich teším :)