štvrtok, 4. apríla 2013

Farbenie vlasov prírodnými práškovými farbami - pre začiatočníkov


Ako som už spomínala v predošlom príspevku kuk sem, vlasy si farbím už len prírodnými farbami. Prečo práve prírodnými? Pretože vlasy posilňujú, tým, že ich obaľujú farbou, sú pevnejšie a menej sa lámu, pôsobia proti vypadávaniu vlasov, chránia pred slnečným žiarením, vlasy sú lesklé, husté, rýchlejšie rastú a menej sa mastia. Zázrak? Nie, dávno pradávno objavená metóda, ku ktorej sa čoraz viac žien vracia. 

Pre začiatočníčku/ka je na prvé pokusy lepšie vybrať si odtieň čo najbližší farbe, ktorú máme momentálne na hlave, aby sme neutrpeli nejaký šok, aj keď prírodné farby chytajú slabšie ako chemické.  Dôležité je dodržať odstup od farbenia chemickou farbou minimálne 4 týždne (ja by som pokojne počkala aj dlhšie, nechceme mať predsa zelené vlasy ako Anna zo Zeleného domu, že?)


Na začiatok si pripravíme:
  • Sklenenú, porcelánovú alebo plastovú misku - najlepšia je stará "nakřáplá"
  • Drevenú, plastovú alebo porcelánovú lyžičku/miešačku, vraj by sa nemala používať kovová, ale ja som už použila aj kovovú a žiadny rozdiel sa nekonal
  • Horúcu vodu – farba sa uvoľňuje teplom
  • Citrónovú šťavu z celého citrónu alebo jablčný ocot (2-3 lyžice alebo od oka), kyslé pH podporuje uvoľňovanie farby
  • Pre zvýraznenie farby – čerstvo pripravené espresso alebo čierny čaj, pre svetlejšie vlasy a červené odtiene kamilkový čaj – nemusí byť
  • Samozrejme farbu ;) – na dlhšie vlasy celú krabičku, na veľmi dlhé 2 krabičky, na kratšie stačí polovica krabičky.

 
Ups, z kávy som už odpila


Postup: 

Farbu nasypeme do misky, pridáme citrónovú šťavu a/alebo jablčný ocot, espresso/čaj, horúcu (vriacu) vodu a všetko zmiešame.

Ako doplnok si môžeme pripraviť si gél z ľanových semienok – 3-4 polievkové lyžice semienok varíme na slabom plameni prikryté v pol litri vody cca 15 minút a precedíme (je to presne ten odvar, ktorý sa používa pri problémoch s vylučovaním :) ľanové semienka sú jednoducho potravinou budúcnosti :)). Vznikne lepkavá tekutina, ktorou zalejeme práškovú farbu a ktorá jednak vytvorí lepšiu konzistenciu farby, spôsobí lepšiu priľnavosť farby k vlasom a zároveň zvýrazní jej inzenzitu. BTW, ľanové semienka sú súčasťou vlasových prípravkov podporujúcich lesk vlasov (napr. toto). Gel si môžeme vytvoriť aj na studeno, semienka namočíme na noc do vody a ráno precedíme, pred farbením ho však musíme zohriať. Ak ľanové semienka nemáme, postačí aj obyčajná horúca (vriaca) voda. Tiež niekto prisypáva pomletý fenugreek – senovku grécku, alebo ibiš lekársky, ktoré pôsobia ako kondicionanty, podobne ako ľan uvoľňujú slizovito-hlienovité látky, čím dodávajú zmesi gelovitejšiu konzistenciu a pôsobia proti vysušovaniu vlasov, ktoré niekedy samotná henna spôsobuje. Prípadne je možné pridať do zmesi lyžicu-dve oleja, napr. olivový, kokosový, tekvicový..., aloe vera gel, kakaový prášok, trochu medu, jogurt... komu pripravená zmes smrdí, môže si do nej kvapnúť obľúbený esenciálny olej... receptov existuje neskutočne veľa a každý si časom nájde to, čo mu vyhovuje. 

Farba a citrónová šťava pred zmiešaním, farba je výrazne zelená

Po zmiešaní so šťavou a kávou, prilievam slizovitý odvar z ľanových semienok

Po doplnení horúcou vodou, pridala som aj lyžicu kokosového oleja, zmes je pripravená na farbenie

Ak sa nám náhodou stane nehoda a výsledná farba sa zdá byť príliš tekutá, je možné použiť na zahustenie kašičku z ryžovej múky, ktorú povaríme v troške vody. Tekutiny však vždy pridávame postupne a miešame, radšej nech je hmota spočiatku hustá, ako ju potom dodatočne zahusťovať.
Skúsené hennistky si najprv veľmi hustú zmes prikryjú fóliou a nechajú sfermentovať 2-3 hodiny, kým sa začne uvoľňovať farba a zmes je dobre pripravená na farbenie a potom ešte podľa potreby doplnia horúcimi tekutinami, ja to nerobím lebo som lenivá :).

Pred farbením si umyjeme vlasy (tentokrát žiadny balzam) a zabalíme do uteráka. Vlasy by nemali byť suché. Oblečieme si to najotrasnejšie, čo doma máme a v kúpeľni v blízkosti umývadla odstránime z dosahu všetko, čo by sa mohlo zašpiniť. Pripravenú zmes, takú kašovitú, aby nestekala do očí a po krku (asi ako hustý jogurt alebo krupicová kaša) a takú teplú, akú len znesieme na hlave, si patláma patláma na vlasy klasickým spôsobom, najlepšie pomocou kefky/štetca na farbenie vlasov. Ak sme nemtavé, tak nám pomôže sestra/mama/kamarátka/priateľ/manžel, prípadne niekto, kto vie udržať kefku v ruke, nie je šmatlavý a podľa možnosti nezapatlá celú kúpeľňu, takže pes to asi nebude :).

Ak máme hotovo, celú hlavu omotáme a zabalíme do potravinárskej fólie, tej čo máme bežne v kuchyni a balíme do nej kadečo. Prípadne ešte omoceme igelitom, ktorý býva v krabičke pri farbe a celú hlavu ešte zabalíme do uteráka. Necháme pôsobiť minimálne hodinu, ja nechávam dve-tri alebo aj celú noc, na vankúš si dávam pre istotu ešte starý uterák (pozor, príťažlivé pre partnera to nie je :D). Veľmi dobré je podporiť farbenie teplom, buď nahriatym uterákom alebo fénom. Po uplynutí doby pôsobenia vlezieme do vane, hlavu namočíme a umývame a umývame a umývame. Spotrebujeme síce asi hektolitre vody, ale inak to bohužiaľ nejde, rastinný prach vo vlasoch je totiž potvora, vymýva sa ťažko. Po vymytí môžeme umyť šampónom s obsahom henny (Santé), použijeme balzam a upravíme ako zvyčajne. Farba sa ešte po pár dňoch ustáli a bude krajšia ako tesne po farbení :).

Ak ste niečo nenašli v mojom článku, veľmi podrobný návod a rady pre rôzne typy vlasov nájdete tu:


30 komentárov:

  1. "Milujem" vôňu henny:)) mokré seno, no čistá romantika:) Farbila som si hennou akurát minulý týždeň a buchla som tam okrem olivového oleja a masky aj vajíčko:) podľa hesla co dúm dal:D v návode som čítala, že bordo farbu treba nechať odstáť 12 hodín, tak nabudúce vyskúšam tak, kedže som návod čítala už s farbou na hlave:D použila som tú istú značku ako predtým tak som nepočítala, že návod zmenia:) ale inak pohoda farba. O mesiac to skúsim znovu aj s tými ľanovými semiačkami:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. v zime je ta vona celkom prijemna :D evokuje leto!! :D

      Odstrániť
    2. áno, vajco som zabudla, ono to má asi takú úlohu ako ľan, tiež to má takú sopľovitú konzistenciu.
      a ktorú farbu si mala?

      Odstrániť
    3. Použila som tú istú farbu ako z hennayvette len som ju kupila inde kedže sa zopsuli:
      http://www.navlasy.sk/praskove-farby-na-vlasy/bordova-henna-na-vlasy-100-g
      http://www.navlasy.sk/praskove-farby-na-vlasy/bordova-henna-na-vlasy-100-g

      ale musím povedať, že to mám skôr do medena, asi tých 12 hodín má niečo do seba kedže tej červenej je tam menej:)

      Odstrániť
    4. aha, tie sú dobré. a ty si jeden z mála ľudí, ktorým červené vlasy idú :)

      Odstrániť
    5. Ďakujem:) Dnes si už druhá čo mi to povedala. Som rada, že som sa vrátila naspäť k červenej:)

      Odstrániť
  2. to s lanom som nevedela, vyskusam!
    po mojom prvom farbeni som drhla celu kupelnu, uz som sikovnejsia...trosku :D
    pouzivam sante ciernu, zatial som novacik :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ja drhnem furt :D a Sante je fajn, kupujem ich na SK bo tu ich nemajú.

      Odstrániť
    2. len niekde som citala, ze k indigu by sa kysle davat nemalo, len neviem ci ja mam taky pocit alebo fakt mi rychlo zlezie alebo sa mi to len zda.

      Odstrániť
    3. mmm, to som nezachytila, nevieš kvôli čomu? ja si normálne čisté indigo primiešavam k hnedej farbe a dávam citrón, bez toho mi nechytá na šediny.

      Odstrániť
    4. tuto to spominaju pri pouziti, aj pri cistom indigu ale ked ti chyta tak potom fajn :)
      len mi to padlo do oka nejako
      http://www.khadi-cz.cz/cz/e-shop/330849/c11294-rostlinne-barvy-na-vlasy/khadi-rostlinna-barva-na-vlasy-cerna.html
      http://www.khadi-cz.cz/cz/e-shop/330848/c11294-rostlinne-barvy-na-vlasy/khadi-rostlinna-barva-na-vlasy-ciste-indigo.html

      Odstrániť
    5. jááj, kvôli tomu, že citrón má zosvetľujúce účinky, tak možno sa nevyvinie intenzívne čierny odtieň. to mne nevadí, nechcem úplne čierne vlasy. ale bez citrónu fakt na šediny nechytá NIČ.

      Odstrániť
    6. Ja som na začiatku farbila tak ako s chemickou farbou, pekne šteteček a ideme. no potom ma to omrzelo, jednoducho vleziem celá do vane, nacápem na vlasy len tak halabala rukami, ako keby som šamponovala. Za 5 minút som hotová, vysprchujem vanu a steny a hotovo:)

      Odstrániť
    7. no nech sa páči, aj to je jedna z možností :))

      Odstrániť
    8. to vieš, ja som strašný lenivec, a na takéto veci som totálne ľavá:D tak som si to uľahčila:)

      Odstrániť
    9. no šak dobre si to vymyslela :)

      Odstrániť
    10. haha dani, ja som to urobila obdobne :D

      Odstrániť
    11. neviem ci kvoli zosvetlujucim ale vravim, ked chyta, niet co riesit :)

      Odstrániť
    12. Sme mi ale šikovnice:) dokážeme si ulahčiť život:D

      Odstrániť
  3. No toto sa ti podarilo, som sa aj schuti zasmiala a rozmyslam ze nabuduce tiez skusim taketo zdravsie farbenie.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem :D z mojej strany určite odporúčam, má to blahodárne účinky na vlasy.

      Odstrániť
  4. ooch, aj ja by som chcela skusit..mala som iba ten amla prasok..ale to bolo dost zle, mozno som to nespravne pouzivala, neviem..ale stmavovalo mi to vlasy, a boli ako seno po tom..aj som do toho pridavala olej a barsco..vraj je to aj na tvar zaroven, ale to som nikdy neskusila...ja by som teraz chcela len svetlohnede nieco..a tie henny v obchode sa mi zdaju vsetky tmave..:( este som pozerala na ten odtien terra od sante..ale co ja viem.. poznas nejaku fakt, ze svetlo hnedu? lebo nechcem skoncit rysava...nieco taketo medium brown ako olivia palermo..tmavsie nie..dakujem :)
    http://girlsguideto.com/articles/the-best-makeup-for-your-hair-color
    *zz*

    OdpovedaťOdstrániť
  5. no, ťažko povedať, keďže ja po svetlých nepozerám, ale skúsila by som buď tú Sante alebo aj Logona má dosť veľa odtieňov. http://www.naturshop.sk/gallery/priblizny-vzorkovnik-farieb-na-vlasy-logona-14/#imgh
    necháš si pôsobiť krátko, tak hodinu a uvidíš, či ti bude chytať alebo nie.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Dobry den, ja sa chcem spytat - mam uz nejake sedive vlasy - ci su tieto farby vhodne aj na ne, ci mi ich ta farba prekryje. Niekde som citala, ze to vobec na sive vlasy nechyta, ci neviete nahodou prip. nemate skusenost. Dakujem :). Andrea

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. zdravím Andrea, ja mám tiež dosť šedivých vlasov.... najskôr mi na ne tieto prírodné farby nechytali, ale potom som začala pridávať citrón/ocot a už to celkom chytá, hoci nie tak ako na nešedivé, ale trochu svetlejšie a farba sa aj vymýva. ale čím viac si budete hennovať vlasy, tým viac henna vlasy obalí a bude lepšie chytať. takže treba len vytrvať :)

      Odstrániť
  7. Joooj, super, tak to teda vyskusam...bala som sa, aby som nemala zafarbene normalne vlasy a sediny k tomu :)))). Dakujem za odpoved a zelam vela stastia v blogovani - ja budem urcite chodit pozerat, velmi sa mi paci! A

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. toho som sa aj ja bála :)) ale prírodné farby chytajú prirodzene, takže to vyzerá dobre, aj keď tie šediny sú trochu svetlejšie, skoro ako melír tón v tóne :D a ďakujem pekne za pochvalu, som rada, že sa vám blog páči! :)

      Odstrániť
  8. Moja skusenost s henovanim
    Takze pouzila som henu body art kvality 50g pridala som citronovu stavu, kavu, lanove semeno odvar a trocha vody nehala som odstat od vecera do rana a rano som farbila :)
    Mam aj sedinky a dost tak som sa obavala prekrytia ale pekne prekrylo a nehala som ju posobit len 30min koli tomu ze mi farba dost stekala po tvari a zacala mi tmavnut tak som farbu zmyla.
    Po tyzdni farba je insia aj sa vymyva ale stale je to pekne a prirodzene som rada ze som tento blog nasla a ma prijemne motivoval dakujem krasne

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Super! Som rada, že to vyšlo a veľmi pekne ďakujem!

      Odstrániť
  9. Poprosim radu. mam spinavej blond farby vlasy a chcela by som si henou zafarbit asi na nejaky takyto otien:

    http://www.company.co.uk/cm/companyuk/images/fS/celebrity_hairstyles_celeb_hair_olivia_palermo.jpg

    Ktoru hennu by ste mi odporucili? Dakujem velmi krasnee :)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár, veľmi sa z nich teším :)